“Als servicetechnicus moet je flexibel en oplossingsgericht zijn. Je zoekt storingen en lost ze op. Je kunt elk moment gebeld worden om naar een klant te gaan. Dat maakt het werk afwisselend.”

Peter Slob en Nicole Balster - Servicetechnicus

Peter Slob en Nicole Balster zijn servicetechnici werktuigbouwkunde. Zij laten klanten niet in de kou staan. Letterlijk. Ze zoeken storingen en lossen ze op. Ze repareren alles waar een cv- of waterleiding aan zit. Dat kan om een lekkende leiding gaan of een complex klimaatsysteem. Ook verrichten ze onderhoud aan bijvoorbeeld cv-ketels. Ze zijn flexibel en oplossingsgericht. Als servicetechnicus is geen werkdag is hetzelfde.

De beste oplossing vinden

Peter: “We beginnen vaak om 8:00 uur. In onze planning staat of we al bij een klant worden verwacht. We spreken af op de zaak en rijden er samen naartoe. Op locatie aangekomen, ga je kijken wat er aan de hand is. Je stelt de klant vragen waardoor je soms de oorzaak al kunt achterhalen. Daarna zoek je de cv-ketel of de technische ruimte op en ga je controleren of alles goed werkt. Soms kun je een storing snel oplossen, maar af en toe moet je onderdelen bestellen en een tijdelijke oplossing verzinnen.”

“We komen soms wel bij vier klanten op één dag.”

Nicole: “Heb je storingsdienst, dan kun je de hele dag gebeld worden met de vraag of je ergens naartoe wilt gaan. We komen soms wel bij vier klanten op één dag. Voor onderhoud word je vaak wat langer ingepland. Dan plan je je eigen dagen in.” Peter: “Dan kun je alsnog door de storingscoördinator gebeld worden of je ergens naartoe wilt gaan. Bijvoorbeeld om een lekkage op te lossen. Dan wordt het andere werk opnieuw ingepland, zodat je het later af kunt maken. Je moet heel flexibel zijn. Ik vind dat wel leuk, geen dag is hetzelfde.”

Leren en werken bij Hollander Techniek

Nicole: “Ik heb hiervoor de opleiding operationele techniek gedaan. Nadat ik mijn diploma had behaald ging ik aan het werk bij een andere organisatie, maar na drie weken kreeg ik te horen dat ik mocht vertrekken. Ik had geen praktijkervaring. Ik besloot dat ik een opleiding wilde doen waarbij ik ook praktijkervaring opdeed. Zo kwam ik bij Hollander Techniek terecht. Ik stuurde een mail en kreeg binnen een halfuur een reactie dat ik op gesprek mocht komen. Dat gesprek verliep goed en ik mocht beginnen als mio: monteur in opleiding richting installatietechniek/werktuigbouwkunde.”

Nicole: “Ik ging één dag naar school en mocht vier dagen in de week meelopen en werken met monteurs, waaronder Peter. Hij heeft mij veel geleerd en laten zien. Zo heb ik ontdekt dat ik service het leukst vind. Vooral omdat het werk zo afwisselend is. Toen ik begon met mijn opleiding was er nog geen praktijkbegeleider op het gebied van werktuigbouwkunde en installatietechniek. Die is er nu wel, dat is echt een verbetering. Je kunt bij hem terecht met al je vragen en ik heb hierdoor mijn examenopdracht bij Hollander Techniek kunnen oefenen.”

Peter: “Ik zag Nicole niet als mijn ‘leerling’, maar als mijn collega. Je doet het samen. Ik vond het leuk om uit te leggen wat ik deed en Nicole stelde veel vragen. Ik kon haar wat bijbrengen, maar zij hield mij ook scherp. En als we samen aan een minder leuke klus werkten – dat gebeurt ook wel eens – dan hadden we het toch gezellig.”

“Ondanks dat je vaak alleen werkt, hebben we toch veel contact met elkaar.”

Veel contact met collega’s

Inmiddels is Nicole klaar met haar opleiding en gaat ze steeds vaker zelfstandig naar klanten. Sinds kort met haar eigen bus. Peter: “Als servicetechnicus ga je vaak alleen op pad. Dat moet je wel liggen. Je moet zelfstandig kunnen werken en het leuk vinden om soms alleen naar een klant te gaan. Ik vind het ook wel lekker om mijn eigen ding te kunnen doen.”

Nicole: “Je kunt de andere servicetechnici altijd even bellen om wat te vragen. Zelfs als we onderweg zijn, parkeren we de auto en kijken via de laptop met elkaar mee. Maar we bellen ook om even ons weekend te bespreken.” Peter: “Ondanks dat je vaak alleen werkt, hebben we toch veel contact met elkaar. En als we op de zaak zijn, dan praat je even bij met een kop koffie.”

Mijn werkdag in beeld

Storingen zoeken en oplossen

Als servicetechnicus ga je langs bij klanten. Je zoekt de storing en lost hem op. Dat lukt meestal direct, maar soms moet je een noodoplossing verzinnen.

Onderhoud verrichten

Je kunt ook een aantal dagen bij een klant werken om onderhoud te verrichten. Bijvoorbeeld aan een cv-ketel of ventilatiesysteem.

Contact met klanten

Je komt soms wel bij vier klanten op één dag. Het geeft veel voldoening om een storing op te lossen en klanten blij te maken.

Bijpraten met collega’s

Ondanks dat je veel zelfstandig werkt, heb je bij Hollander Techniek een gezellig team van collega’s waarmee je in contact staat.

Ook werken bij Hollander Techniek? Misschien zijn deze vacatures iets voor jou!

Junior Servicetechnicus

Industrie
Apeldoorn
32-40 uur
0-5 jaar
Gelderland
2.830 - 4.258

Heb jij als servicetechnicus graag alle vrijheid en word je graag uitgedaagd in je werk? Of het nu gaat om een ingewikkelde storing aan een installatie of om onderhoud, jij zorgt voor een tevreden klant. In deze rol is goed contact met je collega’s en klanten net zo belangrijk als je uitvoerende werkzaamheden.

Lees verder

Servicetechnicus Werktuigbouwkundige Installaties

Utiliteit
Apeldoorn
32-40 uur
5-10 jaar
Gelderland
2.965 - 4.992

Je haalt je energie uit het lokaliseren van uitdagende storingen aan complexe installaties. Je verhelpt deze en controleert ze op gebreken of dreigende defecten. Samen met een jong en ambitieus team neem je ook deel aan de storingsdiensten. Natuurlijk komt daar ook een stukje administratie bij kijken; Je verzorgt rapportages over de door jou uitgevoerde onderhoudswerken en storingen.

Lees verder

Meer medewerkersverhalen

Monteur Elektrotechniek | Werken bij Hollander Techniek

Bart Breukelman – Monteur/werkvoorbereider elektrotechniek

Maak kennis met Bart Breukelman. Bart is monteur en werkvoorbereider elektrotechniek bij een van de vaste klanten van Hollander Techniek: Unilever. Met een klein team werkt hij op locatie aan storingen, onderhoud én kleine projecten. "Toen de kans zich voordeed om als monteur elektrotechniek voor Unilever te gaan werken, dacht ik: 'Als je het niet probeert, dan weet je ook niet hoe het is.' Het bleek juist heel afwisselend te zijn!" Benieuwd hoe Bart in zijn huidige functie rolde?

Bjorn Jernberg | Lead Hardware Engineer | Werken bij Hollander Techniek

Bjorn Jernberg – Lead hardware engineer

Maak kennis met Bjorn Jernberg, lead hardware engineer bij Hollander Techniek. Dankzij zijn passie voor techniek groeide hij van leerling monteur door naar lead hardware engineer. "Ik was in mijn jonge jaren niet zo'n leergierige student, maar bij Hollander Techniek kreeg ik de mogelijkheid om al werkend door te groeien. Ik vind het heel belangrijk dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen." De ervaring die hij in verschillende functies opdeed komt hem nu dan ook goed van pas. Benieuwd naar zijn verhaal?

Nadja Kerssen - Service Coördinator Onderhoud

Nadja Kerssen – Service Coördinator Onderhoud

Maak kennis met Nadja Kerssen, service coördinator onderhoud en zo’n beetje opgegroeid bij Hollander Techniek. Als service coördinator focust zij zich op de onderhoudscontracten van diverse installaties bij verschillende klanten en de financiële calculatie daarvan. "Soms denk ik wel eens terug aan hoe ik begon als net afgestudeerde en nu zit ik bij de directeur aan tafel voor het bespreken van de financiële cijfers. Bij Hollander Techniek wordt er alles aan gedaan om jou verder te helpen." Benieuwd naar haar verhaal?